Forældre kan kommunikere med deres barns institution ad flere kanaler, eksempelvis via SMS (kræver, at institutionen har valgt opsætning med 2-vejskommunikation), via iportalens mobilside eller via en almindelig webbrowser på PC/Mac.
Karantæne ved for mange fejlslagne loginforsøg
Når dit barns institution har oprettet dig i deres iportal, vil du få du tilsendt en mail med et link, som er gyldigt resten af dagen. Såfremt en forældrebruger ikke får gjort brug af denne adgangskode inden dagen er omme, så vil det være nødvendigt for forælderen at foretage denne procedure på ny.
Når du logger ind første gang er det med en engangskode. Du skal derfor ændre denne til en personlig kode, før du kan fortsætte med at benytte iportalen.
Skriv din personlige kode og bekræft den ved at skrive den igen. Klik herefter 'Ok'.
Du vil nu blive ført til iportalens forside når du logger ind.
Du vil også have modtaget en e-mail der bekræfter, at du er oprettet i systemet, og således indeholder dit loginnavn.
iportalen anbefaler, at det første login sker på en almindelig PC eller Mac (login på PC/Mac kan også ske med single-sign-on via skoleintra for SFO-forældre), så forælderen kan sikre at egne kontaktoplysninger, oplysninger om barnet og barnets aftaler er korrekte og notifikationsindstillinger er som ønsket.
Fremsøg institutionens iportal ved at indtaste den oplyste URL (internetadresse, eksempelvis thunfisken.iportalen.dk) i din browsers adresselinie og trykke på Enter. Tryk derefter på Log ind-knappen.
Hvis du ikke kan se Log ind-knappen eller login-felterne, så skyldes det sandsynligvis, at den browser du anvender er for gammel og ikke længere understøttes (dette gælder eksempelvis Internet Explorer 8). Prøv da i stedet med en anden enhed eller en anden browser (Google Chrome eller Firefox, for eksempel).
Udfyld felterne med de oplysninger om brugernavn og adgangskode, som du har modtaget og tryk derefter på login-knappen.
Har du glemt din adgangskode, men indtastet dine kontaktoplysninger (e-mail), så kan du få tilsendt dine loginoplysninger per mail. Når du skal logge ind, trykker du på 'Glemt adgangskode?'.
Du vil blive ført videre til følgende skærm, hvorefter du indtaster din e-mail og klikker 'Send'.
Du vil herefter modtage nedenstående besked.
Du vil herefter modtage en mail med instrukser omkring nulstilling af din kode.
klikker du på linket vil du blive ført tilbage til iportalen, hvorefter du kan vælge en ny kode.
Klik 'Ok' og du vil blive ført til iportalens forside.
Karantæne ved for mange fejlslagne loginforsøg
Såfremt en bruger angiver forkert kombination af brugernavn og adgangskode 3 på hinanden følgende gange, så vil brugerkontoen blive låst i 30 minutter. i dagtimerne kan iportalens supportpersonale bistå med oplåsning af brugere, såfremt det er presserende.
Karantæneperioden ændres ikke ved at få tilsendt en ny adgangskode.